Co dělat v této situaci?         Co by mně právě teď pomohlo?

Co dělat v této situaci? Co by mně právě teď pomohlo?

Co by mně právě teď pomohlo?

Tuto základní koučovací otázku si pokládám v tyto dny, kdy si uvědomuji, nakolik mě daná situace ovlivňuje a strhává mou pozornost ke strachu a obavám z toho, co přijde.

Co by mi tedy pomohlo? Možná malý „návod“ co mohu pro sebe udělat, abych svoji pozornost zaměřovala jinam. A tak jsem si jeden sestavila sama pro sebe a možná bude užitečný i pro druhé.

Proč? Protože velmi důležité je udržet si i v těch všech možných nepříjemnostech kontrolu nad vlastním životem. Jít z role oběti do přístupu:

Co s tím mohu dělat?  Co můžu ovlivnit?

A co musím akceptovat?

Ve svém programu Velký jarní úklid života pracuji se  4 základními oblastmi. Pojďme se podívat, co se v nich dá dělat. Vždy pouze uvádím, jak to mám já, jak si to zpracovávám. Nejde o to popsat všechny možnosti, spíše inspirovat co lze a jak.

MYSL

Ošetřit své emoce

Základem je uvědomit si, co se nyní ve mně děje. Co prožívám, jak to vnímám. Popsat si, co se mi honí hlavou a co to ve mně vyvolává.

Moje emoce jsou nyní:

  • Nejistota – nikdo neví, co se to vlastně úplně děje a kam to spěje, mám to stejně.

Proto potřebujeme nějaké záchytné body, něco, co nám dá alespoň nějakou malou jistotu.

A co s tím mohu udělat? 

Jednou z možností, jak se alespoň trochu uchytit v něčem nejistém, je ŘÁD, PRAVIDLA, RUTINA.

Minulý týden jsem  nechala dcery v podstatě v takovém poloprázdninovém provozu. Nefungovalo to. Dělaly věci až po urgenci a vlastně si s tím ani samy nevěděly rady

A proto si u nás doma nastavujeme  domácí pravidla, jak budeme dále fungovat.

Konkrétní příklad – všední den:

Budíček v 8:30 hodin.
Od 9 do 11 školní povinnosti,  přesně dle zadání, které dostávají ze školy. Já práce.
Pak společná příprava jídla a úklid po něm.
Škola/práce do 15 (pro děti pořady v TV Odpoledko).
Pak hodinu procházka venku (pokud půjde).  A pak volno.
Úterý – čtvrtek – příprava na přijímačky TV.
2 x za týden úklid pokojíčku, celý týden přijatelný pořádek.
Atd. – uvidíme co a jak bude fungovat, když tak společně přenastavíme.

  • Strach

U mě je to např. strach o své rodiče, jsou staří a tato nemoc by pro ně asi byla jen velmi těžce zvládnutelná.

Co musím akceptovat?

Bydlí 300 km, a kdo ví, kdy je uvidím. Nechci riskovat, že bych je mohla nakazit.

A co s tím mohu udělat? 

Domluvila jsem se s nimi, že se budeme pravidelně v daném čase, co dva dny potkávat na skype.

Směřování své pozornosti

Jistě jste již xkrát slyšeli, že na to, co zaměřujeme pozornost, to roste. Můžeme ovlivnit, jaké informace budeme přijímat a kolik jich bude.

  • Selekce informací

Uvědomila jsem si, že pokud zprávy o postupu šíření nemoci vnímám hodně,   tak se  dostávám do velkého stresu. Když u nás byla ČT 24 puštěná třeba 2-3 hodiny, tak mi tedy dobře nebylo.

Co s tím mohu dělat?

Omezit přísun těchto informací. Mám k nemoci velký respekt a chci být informována, co se děje. Ovšem k tomu stačí ráno 10 minut aktuální informace, tj. 8 hodin, večer 10 minut při večerních zprávách. Toť vše!

  • Zaměstnat mysl

Náš mozek nemůže dělat více věcí naráz. Pokud ho zaměstnáme jinou činností, nebudou u nás strachy převažovat.  Ať už učením se něčeho nového, realizováním nějakého svého projektu (od vymýšlení nového směru podnikání přes plánování zahrady  až po dělání koláží z fotek…)

  • Jak mohu pomoci jiným?

Pokud pomáháme ostatním, pomáhám nejvíc sami sobě.

Velmi spojeno s předchozím, tj. zaměřit se na to, jak mohu pomoci druhým.  Podpořit je? Přinést nějaký užitek?

Šít roušky? Přinést nákup těm, kteří nemohou jít ven? Učinit osvětu?  Nebo zorganizovat veřejné zpívání jako v Itálii. atd.

 Jak můžete pomoci vy sami?

Pozitivní mysl

Nadopovat se vědomě věcmi, které nám dělají radost. Pustit hudbu, která nás potěší, pustit si filmy, které nás pobaví, číst inspirující knížky atd. Proč? Jak funguje naše mysl, se můžete přečíst více ZDE.

TĚLO

Všichni se shodují v jednom – imunita je základ. Je nutné ji tedy posílit.

Co s tím mohu dělat?

Důsledné dodržování hygienických návyků.

Přemýšlet nad tím, co jíme. Pravidlo 2+3 (aneb alespoň 2 kousky ovoce + 3 zeleniny denně), dostatek tekutin, pitný režim, pohyb.

Denně procházka. Pokud budeme v karanténě, potom se náš věšák – rotoped😊, přesunuje opět do obýváku a bude více v provozu.

DOMOV

Dlouhodobý pobyt doma je možné využít k celkovému přeorganizování toho, co v domácnosti nefunguje, velkému jarnímu úklidu, vytřídění věcí atd. Já už pomalu začala.

V první řadě je nutné ale udělat jednu zásadní věc: Mít to doma hezké. Snažit se udržet příjemné prostředí.

Co s tím mohu dělat?

Opět jen příklad, jak to máme my.

Přijatelný provozní pořádek. Na stole máme kytici tulipánů  s větvičkami. Večer zapálené svíčky. Zítra mě čeká úklid balkonu, kde zatím zimovaly kytky, abychom si na něm mohli chvilku posedět, když bude hezky atd.  

VZTAHY

Počítejte s tím, že lidé jsou v různě silné a jiné emoci. Každý tuto situaci prožívá jinak – obavy však mají všichni.

Na co tedy mysleme, když budeme jednat s druhými?

Mít:

  • pochopení – empatii
  • respekt k názorům
  • a být k sobě ohleduplní a laskaví.

Nejedná se o všeobsažný pohled, spíše o praktické tipy, které si sama do života budu aplikovat.

V knize  od Christiny Berndtové: Odolnost- nepřízeň osudu lze překonat jsem našla následující doporučení Americké psychologické asociace. „ Udržet si resilienci (odolnost) znamená si udržet si i v obtížných životních fázích flexibilitu a rovnováhu. To se může dít následujícími způsoby:

  1. Nebraňte si silným emocím. Snažte se ale vycítit, kdy je lepší emoce vypnout. V některých okamžicích musíme své emoce opomíjet, abychom byli schopni dále fungovat.
  2. Přistupujme k problémům aktivně a čelte výzvám každodenního života. Občas se ale také zastavte, abyste si odpočinuli a načerpali novou energii.
  3. Snažte se trávit hodně času s lidmi, které máte rádi. Každý člověk potřebuje podpořit a dodat odvahu. Poskytujte však tuto podporu i sami sobě. (v této době využijte skype, telefony, emaily atd.)
  4. Důvěřujte ostatním. Důvěřujte i sami sobě.

A jak se s danou situací vyrovnáváte vy?


Autorka Jitka Štádlerová – lektorka, mentorka osobního rozvoje, jejíž Korálky dní jsou pro všechny, kteří si chtějí užívat každodenní radosti a také si je zaznamenávat, například do Deníku radosti, úspěchů a vděčnosti. Organizátorka akce pro všechny milovníky papíru Meet Papír.

×
×

Cart